Frågor & svar

Hyresgäst
Hur gör jag en felanmälan?
Varför finns jag inte kvar i kön?

Det kan bero på olika anledningar, en kan vara att du inte uppdaterat dig inom tre månader, en annan att du inte svarat ja eller nej på de erbjudanden du fått.

Hur uppdaterar jag min köplats?

Genom att logga in på Mina Sidor minst en gång var tredje månad med personnummer och lösenord. Du kan också ringa oss på 0476-554 20 och uppdatera din plats.

Jag har glömt mitt lösenord?

Gå in på fliken ”Mina Sidor” och klicka i ”glömt lösenord” har du en e-postadress så skickar vi en länk där du kan återställa ditt lösenord. Har du ingen e-post så skickar vi hem länken per post.

Att söka bostad
Jag vill ställa mig i bostadskön, hur gör jag?

Du registrerar dig på vår hemsida www.almhultsbostader.se, gå in på fliken "ledigt/registrera dig" Här fyller du i alla uppgifter och när du är klar har du börjat spara poäng. Viktigt är att du uppdaterar din profil minst en gång var trejde månad så du behåller din köplats. Du kan ställa dig i kön från det att du fyllt 16 år.

Hur söker jag en lägenhet jag är intresserad av?

För att söka lägenhet måste du först ha registrerat dig på vår hemsida. Om du loggar in med personnummer och ditt lösenord på Mina Sidor så ser du där i Bobutiken vilka lägenheter som är lediga och som du kan göra intresseanmälan på.

Hur många poäng måste man ha för att söka en lägenhet?

Detta styrs och avgörs helt och hållet utifrån tillgång och efterfrågan på just det du visat intresse för och kan inte besvaras i en siffra med antal poäng. Detta beror bl.a. på hur många poäng andra sökande har som anmält intresse på samma lägenhet.

Hur svarar jag på erbjudande på lägenhet?

När du varit och tittat på lägenheten och bestämt dig så svarar du ja eller nej via Mina Sidor, alternativ ringer du oss på 0476-554 20. Det viktiga är att du ger ett svar (ja eller nej) annars risterar du att förlora din köplats.

Blir jag automatiskt erbjuden lediga lägenheter?

Nej, du blir aldrig erbjuden en lägenhet som du inte själv har sökt. Däremot så kan du prenumerera på lediga lägenheter om du ger oss din mailadress och därigenom få reda på vad som är ledigt just nu.

Varför finns jag inte kvar i kön?

Det kan bero på olika anledningar, en kan vara att du inte uppdaterat dig inom tre månader, en annan att du inte svarat ja eller nej på de erbjudanden du fått.

Jag har stått länge i kö utan att få någon lägenhet, vad beror det på?

Ibland är efterfrågan större än utbudet av lediga lägenheter. Det innebär att vi inte omgående kan hjälpa alla sökande med en ny lägenhet.

Hur länge kan jag stå i kö?

Du kan stå i vår kö hur länge du vill. Du måste dock uppdatera din registrering via Mina sidor minst en gång var tredje månad.

Varför har vissa lägenheter kort tid kvar till inflyttning?

Lägenheten kan ha varit under renovering eller har förkortad uppsägningstid på grund av exempelvis dödsfall.

Kan jag få erbjudande om flera lägenheter samtidigt?

Ja

Hur många står före mig i kön?

ÄBO har en generell kö och när man sen anmäler sig på en lägenhet så har den lägenheten sin egen kö utifrån vilka som anmäler sig. Hur lång kön är varierar och beror på hur många som söker den aktuella lägenheten.

Hur uppdaterar jag min köplats?

Genom att logga in på Mina Sidor minst en gång var tredje månad med personnummer och lösenord. Du kan också ringa oss på 0476-554 20 och uppdatera din plats.

Jag har glömt mitt lösenord?

Gå in på fliken ”Mina Sidor” och klicka i ”glömt lösenord” har du en e-postadress så skickar vi en länk där du kan återställa ditt lösenord. Har du ingen e-post så skickar vi hem länken per post.

Hur många lägenheter kan jag söka?

Du kan visa intresse på tre lägenheter åt gången.

Vad innebär tjänsten att prenumerera?

Om du har angivit din e-post när du registrerade dig kan du få besked via e-post om när en lägenhet är ledig som motsvarar dina önskemål.

Hur väljer Älmhultsbostäder ut vem som får en lägenhet?

Den som har stått längst i kö och som uppfyller grundkraven i vår uthyrningspolicy är den som får den aktuella lägenheten. Vi gör inget eget urval utan följer vår uthyrningspolicy.

När får jag veta om jag fått lägenheten jag har sökt?

Då du får ett erbjudande om visning så finns där ett datum då vi senast vill ha ditt svar, ja eller nej. Tidigast dagen efter detta datum börjar vi behandla lägenheten och detta kan ta 1-3 arbetsdagar. Så snart vi behandlat klart lägenheten får du ett mail/brev eller ett telefonsamtal med ett besked. Vi skickar erbjudande till tre sökande åt gången.

Kan jag ge mina köpoäng till en annan sökande?

Dina poäng är personliga och kan inte skänkas bort eller läggas ihop med någon annan sökandes.

Kan jag tacka nej till en visning?

Ja du kan tacka nej, viktigt att tänka på att är du svarar nej på erbjudandet via vår hemsida eller att du ringer oss på 0476-554 20. Gör du inte detta tre gånger förlorar du din köplats.

Jag behöver en lägenhet snabbt, kan jag få förtur?

Nej.

Ekonomi
Kan jag betala hyran med autogiro?

Ja, blankett till detta finns att hämta på kontoret. 

Kan jag betala hyran med e-faktura?

Ja. Du vänder dig till din bank för att få tillgång till e-bank och därmed e-faktura.

Jag hittar inte min hyresavi. Vad gör jag?
Vad händer om jag missar att betala hyran?

Älmhultsbostäder AB

Köpmangatan 27

343 30 Älmhult

Tel: 0476-554 20

JOUR: 0470-468 51

 

Telefontider

Mån - Fre 8.00 - 12.00

 

Besökstider

Mån - Tor 13.00 - 16.00

 

Lunchstängt 12-13

 

 

Vi använder cookies